Enligt ordförande Stefan Andersson, ordförande i Växjö kanot club, så följer både båtägare och vattenskoterförare som är organiserade i föreningar gällande regelverk till sjöss. Däremot så är de oorganiserade förarna sämre på att visa hänsyn när de är ute på Helgasjön i Växjö.
– Vi kan inte hantera informationsspridningen till de oorganiserade vattenskoteråkare som kör precis som de vill och därför behövs en skärpt lagstiftning, säger han.
I ett öppet brev till regeringen ber klubben infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att agera, och ber honom att påskynda ett lagförslag för att skärpa kraven på såväl båt- som vattenskoterförare.
– Det som behövs är att införa förarbevis för båtar och vattenskotrar som körs i mer än 10 knop och höja åldersgränsen till 18 år, säger Stefan Andersson.
Förra året fastställdes åldersgränsen till 15 år, räcker inte det?
– Tyvärr inte. Unga människor har inte utvecklat det omdöme som behövs för att hantera så pass höga hastigheter, säger han.