Alkoholtestet visar att kaptenen på fartyget var kraftigt berusad vid grundstötningen. Bilden är ett montage. Foto: SVT ARkiv/Bosse Holgersson

Kaptenen blåste 1,76 promille

Uppdaterad
Publicerad

De två besättningsmän som gick på grund med ett stort lastfartyg utanför Oskarshamn var kraftigt berusade. Kaptenen på fartyget blåste 1,76 promille i polisens alkoholmätare.

I samband med grundstötningen under lördagsmorgonen greps fartygets kapten och överstyrman, misstänkta för grovt sjöfylleri och vårdlöshet i sjötrafik.

I det utandningsprov som kaptenen fick göra uppmättes hans alkoholhalt i utandningsluften till 1,78 promille, enligt polisen. Gränsen för grovt sjöfylleri är 0,50 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar ungefär 1,0 promille i blodet.

Den andra mannen, överstyrmannen som är i 50-årsåldern, fick i stället ta ett blodprov och polisen inväntar fortfarande resultatet.

Sitter anhållna

Enligt den inledande polisanmälan som gjorts är det styrmannen som framfört fartyget och ansvarat för att det hamnat på grundet. I samband med att polisen kom till platsen försökte kaptenen, en man i 35-årsåldern, köra loss det stora fartyget från grundet. Då fattade polisen misstankar om att även han var påverkad.

LÄS MER: Bärgningsförsök av lastfartyget kan börja i dag

De båda männen, som har ryska pass, har under lördagen anhållits av åklagare. De har förhörts och kommer att förhöras på nytt under söndagen, uppger polisen.

Hjälper till vid bärgningsförsök

En av dem, styrmannen, kommer att behöva hjälpa till när Kustbevakningen under söndagen ska försöka flytta fartyget från grundet.

– De behöver ha någon som är ansvarig på båten och kan båten helt enkelt, säger Calle Ekstrand, inrebefälsassistent på polisen i Kalmar.

Styrmannen kommer dock inte ensam att framföra båten, utan endast vara sakkunnig på plats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.