Det var i slutet av september som det stora lastfartyget gick på grund. Efteråt uppmättes att överstyrmannen hade en alkoholkoncentration i blodet på 1,94 promille, och kaptenen på 0,88 promille.
Fartyget upptäcktes av en lots som var ute för att lotsa ett annat fartyg in till hamnen i Oskarshamn. Nästan tre timmar efter att fartyget gått på grund var polisen på plats ombord på båten och kunde då konstatera att loggböckerna inte var ifyllda, att flera ur besättningen var kraftigt berusade och att det fanns en urdrucken whiskeyflaska på bryggan.
Drack på grund av stress
Kaptenen berättar under rättegången att han somnade på bryggan under tiden han var ansvarig för att köra fartyget och att han vaknade först när en lots anropade besättningen via radio. Då förstod han vad som hänt och försökte då backa fartyget av grundet. Därefter började han dricka eftersom han blev så stressad av situationen.
– Jag visste att det inte var någon fara varken för besättningen eller för båten. Därför ser jag inga problem i att jag drack alkohol.
Inga bra svar
Under rättegången berättar han att han druckit ungefär en halvliter whiskey efter att fartyget gått på grund. I tidigare förhör har han sagt att det handlade om någon deciliter. Varför uppgifterna skiljer sig åt kan han inte svara på.
Styrmannen uppgav i förhör att han endast druckit under tidig eftermiddag i Visby som de lämnade för att åka mot Oskarshamn. På åklagarens fråga om hur det då kommer sig att han har 1,94 promille alkohol i blodet när han blåser tidigt nästa morgon har han inget bra svar.
– Jag vet inte, det är som det är.
– Det här fartyget har färdats helt herralöst i över en halvtimme och inte haft någon koll på navigeringen. Som jag ser det så bryter det här mot allt vad gott sjömansskap heter, säger Johan Henningsson, kammaråklagare.
Larmade inte om grundstötning
Under rättegången spelade åklagaren upp flera ljudupptagningar från när sjöräddning och lots försökt få tag i besättningen på båten.
– Min uppfattning efter att ha hört inspelningarna är att de som kommunicerar från båten inte är nyktra, säger Johan Henningsson.
– Vi var bara trötta, säger kapeten.
De båda sjömännen kunde heller inte redogöra för varför de inte larmat när de upptäckt att fartyget gått på grund.
– Jag ville först och främst samla in information om händelsen, säger kaptenen.
Under första rättegångsdagen fick rätten lyssna till åklagarens sakframställan samt till förhör med de båda misstänkta männen. Under eftermiddagen fick flera vittnen ge sin syn på händelsen.