Det var efter att Eva-Lena Brafield hört föreläsaren Linda Lindqvist Nyberg som idén om kontorslandskapet i klassrummen kläcktes.
– Hon pratade om ”elevernas egna kontorsmiljö” och då kände jag att det här vill jag göra på Elmeskolan, det här tycker jag är viktigt för eleverna, säger Evalena Brafield, rektor på Elmeskolan.
Lärarna har byggt kontoren
Eleverna på skolan fick fylla i enkäter innan de gick på jullov och svara på om de ville sitta ensamma, två och två eller i grupp i sina miniatyrkontor. När eleverna sedan kom tillbaka till skolan efter ledigheten så stod kontoren klara.
– Vi beställde av vaktmästaren att han skulle köpte in skivor som han sågade upp efter våra behov. Sen sydde lärarna och jag tillsammans kåpor att ha över skivorna, och under jullovet så placerade vi ut kontoren efter elevernas önskemål, säger Eva-Lena Brafield.
Genomgång i saccosäckar
Genomgångarna om vad som skall göras på lektionen sker i en soffa och saccosäckar, bara någon meter framför tavlan och läraren. När eleverna sedan i sin egen takt har förstått uppgiften så får de gå till sina kontor och börja arbeta.
De elever som inte riktigt förstått uppgiften får sitta kvar framför tavlan och läraren för att få mer vägledning. Om man behöver extra arbetsro så finns det hörselkåpor man kan använda för att få arbetsro.
– Innan när vi hade genomgång så kunde många sitta kvar långt bak i klassrummet vid sina bänkar och drömma sig bort lite. Men nu är alla så nära mig här framme. Och därför lyssnar de mycket bättre och har lättare för att följa med, säger Jenny Josefsson, lärare på Elmeskolan.
Mottagits positivt
– Det var ju nån lärare där i början som sa ”men jag har undervisat i 20 år...” Men med den skillnaden som blivit nu så är det snarare ”varför har vi inte gjort detta innan? Om jag har undervisat i 20 år, varför har inte jag tänkt på detta innan?” Så det är bara positivt, säger Eva-Lena Brafield.