• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Hör flygplatsens vd Ulf Axelsson i klippet ovan. Foto: SVT

Klimataktivister försökte stoppa flygplan på Kalmar och Växjö flygplatser

Uppdaterad
Publicerad

Under söndagseftermiddagen tog sig två personer in på flygplatsen i Växjö och limmade fast sig på landningsbanan. Även i Kalmar tog sig en man in för att stoppa ett flyg. En grupp miljöaktivister säger att de ligger bakom.

Runt om i Sverige stängdes flygplatser ner på grund av att personer tagit sig in på landningsbanor under söndagseftermiddagen.

– Jag fick ett samtal om att två aktivister tagit in sig på flygplatsen och limmat fast sig, säger Ulf Axelsson, vd på Växjö Småland Airport.

Hur kunde de ta sig in?

– Det kan jag inte svara på, för den informationen har jag inte.

Polisen uppger att de var snabbt på plats. De kunde gripa två personer, en man och en kvinna i 40-årsåldern. De två gripna är misstänkta för luftfartssabotage och otillbörligt tillträde av skyddsobjekt.

Hör intervjun med Ulf Axelsson i klippet ovan.

Miljöaktivister säger sig ligga bakom

Senare på eftermiddagen kom ett larm även från Kalmar Öland Airport, där en man i 60-årsåldern gripits misstänkt för flygplatssabotage. Man misstänks också ha tagit sig in på flygplatsens landningsbana.

En grupp med miljöaktivister, Exctinction rebellion, säger på sociala medier att det är deras aktivister som ligger bakom aktionerna mot flygplatserna i Småland.

En av de som påverkades av händelsen var Kristina Thomsson, som satt på ett flyg från Bromma. I två timmar fick de vänta på att landa.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.