Branschen undersöker nu vilka åtgärder som behöver göras för att säkra arbetsmiljön för vägarbetare.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Branschen undersöker nu vilka åtgärder som behöver göras för att säkra arbetsmiljön för vägarbetare. Foto: SVT

Kraftig ökning av hot och våld mot vägarbetare – kan bli aktuellt med väktare

Uppdaterad
Publicerad

Antalet inrapporterade incidenter om hot och våld har ökat kraftigt hos flera av de största byggföretagen inom vägarbeten. Fackförbundet Seko ser allvarligt på utvecklingen.

– Jag skulle kunna tänka mig att vi inom något år har väktare på vissa jobb, säger Bjarne Ringdahl, facklig företrädare på Peab för fackförbundet Seko.

Nationell statistik från tre av de största byggföretagen som arbetar med vägarbeten, som SVT har fått ta del av, visar att antalet inrapporterade incidenter har ökat kraftigt de senaste åren.

– I dag stannar man bilen och går från ord till handling. Vid ett tillfälle tog en yrkeschaufför strypgrepp på en av våra killar, säger Bjarne Ringdahl.

Byggföretagen vittnar bland annat om händelser där personal blivit hotade med vapen och blivit misshandlade av trafikanter.

Mest utsatta är trafikvakterna, som positioneras längst från de andra medarbetarna på byggen och såldes ofta är ensamma i konflikter.

Väktare kan bli nödvändigt

Branschen håller just nu på att arbeta fram en utbildning i konflikthantering som man hoppas ska hjälpa vägarbetare att kyla ner hotfulla situationer med trafikanter.

– Det kan i framtiden bli så att vi behöver väktare och dit vill vi inte. Det blir dyrare, och det är skattepengar.

Enligt Bjarne Ringdahl är det främst ensamarbetande som i framtiden bedöms vara i behov av väktare.

NCC sticker ut

Byggföretaget NCC sticker dock ut och säger till SVT att de sett en minskning av rapporterade incidenter kring hot och våld, men vill inte dela med sig av statistiken.

– Vi har kartlagt den här typen av incidenter sedan 2019, och har sedan dess sett ett minskat antal rapporterade risker, tillbud och olyckor där andra trafikanter är involverade, säger Amelie Winberg presschef på NCC.

Varför NCC:s statistik skiljer sig från utvecklingen hos de andra beror enligt bolaget på att man avyttrat delar av verksamheten som arbetar med vägunderhåll. Sedan 2018 har företaget heller ingen trafiksäkerhetsavdelning kvar i bolaget.

– En annan förklaring kan vara att vi i större utsträckning använder oss av underentreprenörer och säkerhetsbolag än våra branschkollegor, vilket kan påverka statistiken, säger Amelie Winberg.

Trafikerad väg med vägarbeten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Påkörningar, strypgrepp och laserpekare. I klippet ovan: Tre händelser som har drabbat vägarbetare i deras vardag. Foto: Arne Forsell / BILDBYRÅN

Antal rapporterade incidenter:

Siffrorna nedan visar antalet inrapporterade incidenter där hot eller våld förekommit under 2021 och 2022.

Skanska:

2021: 6

2022: 15

Ökning: 150 %

Peab:

2021: 34

2022: 42

Ökning: 23,5 %

Svevia:

2021: 113

2022: 153

Ökning: 35,4 %

Siffrorna bygger på det företagen själva rapporterat till SVT. NCC tackade nej till att dela sin statistik med SVT.

Källa: Skanska, Peab, Svevia och NCC.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.