Kravet gäller för parkeringar i eller i anknytning till bostadshus med fler än tio parkeringsplatser. Vid kommersiella parkeringar med fler än tio parkeringsplatser ska det finnas minst en laddpunkt. Det ska även förberedas för framtida utbyggnad genom att tomrör ska dras till minst 20 procent av parkeringsplatserna.
Laddplatser byggs på Vikaholm
Ett område i Växjö där de nya kraven märks tydligt är på Vikaholm. Ett område där många bostäder har byggts, både villor och lägenheter. Ulf Hördegård från Växjö kommun är den som har varit projektledare för Vikaholm:
– Ser man sig om här på Vikaholm växer det fram laddstolpar på de allra flesta parkeringarna och det ser bra ut i en helhet, tycker han.
Laddar på natten
Många som bor på Vikaholm har möjlighet att ladda sin bil vid någon av områdets laddplatser, vanliga laddstationer där man laddar sin bil fullt över natten. Vissa radhus har redan från början fått laddboxar installerade i direkt anslutning till husets egen parkering.
Det har sedan området planerades ställts krav från kommunen om att det ska finnas laddmöjligheter. Men alla har inte följt kommunens krav. Vi har besökt ett område där det bara finns vanliga uttag för motorvärmare. Ett misslyckande tycker Ulf Hördegård.
Vissa byggbolag följer inte kraven
– Ser vi att en byggherre struntar i att följa den ambitionen vi har för ett område helt och hållet, då får det följder nästa gång de vill köpa mark av oss, säger Ulf Hördegård.
Kommunen kommer när området är färdigbyggt att göra en uppföljning för att titta på om kravet på laddpunkter är uppfyllt.