Det var i våras som konsultföretaget Sirona fick Region Kronobergs uppdrag att göra en genomlysning av barnpsykiatriska kliniken. Detta efter många år av turbulens med chefsbyten och medarbetare som av olika skäl lämnat kliniken.
Verksamheten har nu granskats ingående med studier av olika typer av dokumentation, patientjournaler och intervjuer av medarbetare. Resultatet är nedslående.
Sett ur ett patientperspektiv är det bara negativa slutsatser. Vården bygger inte på bästa tillgängliga kunskap, den ges inte inom rimlig tid och eftersom barnpsykiatrin mestadels inte arbetar riskförebyggande kan vården inte anses vara säker.
Av rapporten framgår också att Kronoberg har det fjärde högsta dödstalet på grund av självmord bland unga i landet. Samtidigt har Kronoberg lägst antal inskrivna individer i öppenvården i hela landet, drygt 3 000 per 100 000 invånare att jämföras med Gotland som har nära 10 000 inskrivna per 100 000.
Dålig arbetsmiljö
En annan del av rapporten belyser de problem som finns i arbetsmiljön. Rapporten slår fast att Sveriges kommuner och landstings kriterier för god arbetsmiljö inte uppfylls. Strukturer för beslutsprocesser är till exempel ”obefintliga eller okända” och det råder brist på kontinuitet i ledarskapet. För att komma till rätta med problemen behövs ”konkreta förändringar av både ledning, styrning, roller, arbetssätt, rutiner, processer och inställning hos alla berörda.”
Medarbetarna oroar sig för patientsäkerheten. De saknar avdelningschefer och känner osäkerhet i sina roller. Det saknas också rutiner och protokoll i verksamheten. Överbelastade läkare jobbar enligt olika rutiner. Personalen vet inte till vem de ska vända sig i olika frågor.
Den dåliga arbetsmiljön har resulterat i sjukskrivningar och att medarbetare slutar eller begär tjänstledigt. När konsulterna gjorde sin sammanställning som inleddes i juni, saknades 12,4 årsarbetare. Enligt uppgifter till SVT Nyheter Småland är den siffran i dag högre och en stor andel av personalstyrkan är inhyrd.
”Hitta kärnan”
Enligt konsultföretaget är problemen komplexa och starten nu måste vara att ”hitta kärnan” i verksamhetens problem. Ett genomtänkt förändringsprogram måste tas fram och förankras i verksamhet och på högsta ledningsnivå.
Rapporten mynnar ut i ett antal konkreta rekommendationer som bland annat handlar om en satsning på kompetens, bättre dokumentationsrutiner, bättre samverkan med andra aktörer som elevhälsan och socialtjänsten. Patienterna måste också få hjälp att hitta rätt i de olika steg som vården ska ge.