Kvinnan får dubbelt så mycket pengar från Sas. Foto: Janerik Henriksson/TT

Kvinna vinner tvist mot SAS – anmälde flyg som kom fram för tidigt

Uppdaterad
Publicerad

En kvinna från Öland vann en tvist mot SAS efter att hennes flyg från Stockholm till Kalmar ställts in.

Flygbolaget beslutade att boka om henne till en tidigare avgång, vilket de nu måste betala dubbel ersättning för, det var Ölandsbladet först att rapportera om.

Den 27 november 2022 skulle en kvinna från Öland flyga till Kalmar från Stockholm klockan 22 på kvällen.

Kvinnans tänkta avgång blev inställd och Sas hade bokat om henne till en tidigare flygning samma dag.

För det blev hon kompenserad med 125 euro, vilket var halva beloppet av biljetten. När en flygning på 1500 kilometer eller kortare ställs in och passageraren erbjuds ombokning som resulterar i en försening på mindre än två timmar, har flygbolaget rätt att reducera kompensationsbeloppet med 50 procent, vilket SAS gjorde.

Anmälde händelsen – får dubbel kompensation

Men kvinnan nöjde sig inte där, utan anmälde händelsen till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och får nu dubbel kompensation istället.

SAS saknade grund för att halvera ersättningen, eftersom att ombokningen av de inställda flyget resulterade till en tidigare ankomst än planerat, inte en försening.

”När som i detta fall passageraren anländer tidigare till den slutliga bestämmelseorten än enligt ursprunglig resplan har flygbolaget däremot inte rätt att reducera ersättningen”.

Allmänna reklamationsnämnden stödjer sig på ett EU-domstolsbeslut och uppmanar SAS att fullt ut tillmötesgå kundens krav och betala den totala ersättningen – alltså 250 euro till kvinnan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.