Den 27 november 2022 skulle en kvinna från Öland flyga till Kalmar från Stockholm klockan 22 på kvällen.
Kvinnans tänkta avgång blev inställd och SAS hade bokat om henne till en tidigare flygning samma dag.
För det blev hon kompenserad med 125 euro, vilket var halva beloppet av biljetten. När en flygning på 1500 kilometer eller kortare ställs in och passageraren erbjuds ombokning som resulterar i en försening på mindre än två timmar, har flygbolaget rätt att reducera kompensationsbeloppet med 50 procent, vilket SAS gjorde.
Anmälde händelsen – får dubbel kompensation
Men kvinnan nöjde sig inte där, utan anmälde händelsen till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och får nu dubbel kompensation istället.
SAS saknade grund för att halvera ersättningen, eftersom att ombokningen av de inställda flyget resulterade till en tidigare ankomst än planerat, inte en försening.
”När som i detta fall passageraren anländer tidigare till den slutliga bestämmelseorten än enligt ursprunglig resplan har flygbolaget däremot inte rätt att reducera ersättningen”.
Allmänna reklamationsnämnden stödjer sig på ett EU-domstolsbeslut och uppmanar SAS att fullt ut tillmötesgå kundens krav och betala den totala ersättningen – alltså 250 euro till kvinnan.