Jimmi Mohlin enhetschef på Lantmäteriet svarar på kritiken om långa handläggningstider. Foto: TT/Privat

Lantmäteriet: Därför har vi så långa handläggningstider

Uppdaterad
Publicerad

Kompetensbrist och ett särsklit prioriteringssystem ligger bakom långa handläggningstider inom Lantmäteriet.

– Det är ett oerhört kraftigt prioriterande av bredband, säger Jimmi Mohlin på Lantmäteriet.

Stark kritik från Vimmerby och Kinda kommun har riktats mot regeringen på grund av långa handläggningtider. Bland annat nämns ett kraftledningprojekt som än så länge fått vänta i 1,5 år.

Nu svarar Lantmäteriet på kritiken:

– Det är kompetensbrist inom branschen. Få lantmätare utbildas och det är en brist som uppstod för flera år sedan, säger Jimmi Mohlin, enhetschef på Lantmäteriet.

Prioriterar bredband

Att utbilda sig till lantmätare kräver en utbildning på 3-5 år. I regeringens nya budgetförslag satsas mer på att utbilda lantmätare.

Kan du förstå kritiken från Vimmerby och Kinda?

– Absolut. Vi beklagar att det är så långa handläggningstider inom vissa ärendetyper. Bland annat ska vi enligt en rätt ny lagstiftning oerhört kraftigt prioritera ärenden som rör bredband. Därför hamnar andra ärenden på kö.

”Nästan omöjligt att genomföra det”

– Dessutom varierar handläggningstiderna på överklaganden som drar ut på tiden. Ibland är det hundratals inblandade och då är det nästan omöjligt att genomföra det, fortsätter Mohlin.

Framåt hoppas Mohlin att handläggningstiderna minskar för det finns flera ärenden som tagit flera år.

– Vårt huvudmål och ambition är nu att korta tider så mycket som möjligt. Om vi lyckas skola in fler lantmätare och jurister kan vi nog minska handläggningstiderna de närmsta åren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.