Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon kan du höra gymnasieläraren Jonas Nilsson och eleven Sedra Albayoush från Jenny Nyströmskolan berätta om för- och nackdelar med chatten. Foto: Hamed Ubaidi-Karlsson/SVT

Så här tycker lärare och elever från gymnasium i Kalmar om AI-chatten

Publicerad

Nyligen släppte forskningbolaget OpenAI en chattrobot som fått uppmärksamhet världen över. AI-roboten kan skriva avancerade texter – vilket öppnar för fusk i skolvärlden. Vi har träffat lärare och elever för att höra hur dey påverkar dem.

Jonas Nilsson som är lärare på Jenny Nyströmskolan känner till den nya roboten. Han säger att inlämningsuppgifter framöver kommer bli knepiga, och att fusk blir svårt att upptäcka.

– Problemet är att man kan skriva en fråga tio gånger och få tio olika svar, säger Jonas Nilsson.

Trots att det är svårt för Jonas Nilsson att se om det är en elev som skrivit texten eller chattroboten, så har han idéer hur man skulle kunna jobba framöver.

– Vi ser till att eleverna skriver i klassrummet och kan använda något av examinationsprogrammen som finns som stänger ner alla andra funktioner. Då kan vi vara säkra på att det är eleverna som skriver texterna, säger han.

Problemet känd innan

Han säger att skolan har stött på dessa typer av problem tidigare men just det här chatten är på en annan nivå när det gäller att skriva mänskliga texter.

– Jag tror inte att vi har kommit till en klockrent strategi än att hur vi kan upptäcka alla texter, säger Jonas Nilsson.

Gymnasieeleven Sedra Albayoush som vet lite om chatten berättar att hon alltid har älskat teknologin och kommer att använda chatten i framtiden.

I videon kan du höra henne och några andra elever berätta mer om för- och nackdelar med chatten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.