Larmet kom in vid 04.30 på lördagsmorgonen om ett stort fartyg som gått på grund, söder om Oskarshamn. Polisen var först ute på plats vid fartyget, och Kustbevakningen anslöt senare.
Enligt polisen är det ett 80 meter långt lastfartyg som var på väg från Visby till Oskarshamn. Det finns inga uppgifter om skadade i samband med händelsen, och inte heller läckage från fartyget i inledningsskedet.
– Vi kan inte se någon olja i vattnet och vi har heller inte sett något vatten som tränger in i fartyget, och då bedömer Kustbevakningen att läget är stabilt, så länge som fartyget står stilla på grund, säger Mattias Lindholm, presstalesperson på Kustbevakningen.
Kapten misstänkt för sjöfylleri
Det är ännu oklart vad som gjort att fartyget gått på grund ungefär sex kilometer söder om farleden, men vid 07.45-tiden på morgonen togs två män i besättningen med in till land för kroppsbesiktning.
– Det är överstyrman och kapten som är förda till land, säger Mattias Lindholm på Kustbevakningen.
De två männen, som är i 35- och 50-årsåldern, greps senare misstänkta för grovt sjöfylleri och grov vårdslöshet i sjötrafik.
TV: Se hela inslaget
Enligt anmälan är de två männen är ryska medborgare. Tidigare uppgav polisen att även fartyget var ryskflaggat, vilket inte stämmer. Fartyget är flaggat på Färöarna, enligt Marinetraffic.com.
Styrmannen ska ha varit ansvarig för framförandet av fartyget, enligt polisens inledande bedömning. Kaptenen ska ha försökt dra loss båten från grundet under tiden som polisen varit ombord på båten. Man ska då ha fattat misstanke även mot kaptenen.
Gränsen för grovt sjöfylleri är 0,50 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar ungefär 1,0 promille i blodet.
44.000 liter diesel ombord
Vid lunchtid på lördagen ska dykare från Kustbevakningens dyka ner och titta på hur fartygets skrov ser ut vid ytan för grundstötningen. Därefter tar Transportstyrelsen beslut om fartyget får bärgas.
– Ombord i fartygets tankar finns 44.000 liter diesel, som inte ska komma ut i havet. Vårt arbete nu går ut på att vidta åtgärder för att ägaren i ett senare skede ska kunna bärga fartyget på ett säkert sätt, säger Filip Lundgren, räddningsledare på Kustbevakningen i ett pressmeddelande.
Hela processen kan ta flera dagar, säger säger Mattias Lindholm på Kustbevakningen. Det enda som kan snabba på en bärgning är om vädret skulle vända och det kan bli farligt att fartyget ligger kvar.
– De väderprognoser vi har är att det inte är aktuellt med något väderomslag de närmaste dagarna vilket vi bedömer som gynnsamt, säger han.
Ovanligt
Enligt honom är det mycket ovanligt att fartyg av den här storleken går på grund i Sverige.
– Det är väldigt ovanligt att fartyg går på grund, eftersom det finns så pass bra navigationshjälpmedel i de flesta fartyg. Det händer ett fåtal gånger per år kan man säga i allmänna ordalag.