Bolaget Västflyg bildades 2021 efter att flygjätten Bra lade ner sin trafik mellan Trollhättan och Bromma i Stockholm. Västflyg leasar ett flygplan och under 2023 reste cirka 16 000 passagerare med bolaget, varav majoriteten affärsresenärer, enligt företagets årsredovisning.
– Efter pandemin meddelade flygbolaget Bra att de inte tänkte ta upp linjen till Stockholm igen. Då kom initiativet att förena det offentliga och näringslivet för att få till en ny linje, säger Anna Petre, vd Västflyg i Trollhättan AB.
Samma svårigheter som Växjö flygplats
Växjö flygplats har tagit kontakt med Västflyg, då man ser möjligheten till samma lösning när Bra slutar flyga vid årsskiftet.
– Jag har framför allt frågat om vilka hinder de haft i uppstarten. Vi ska inte uppfinna hjulet igen så att säga och jag är öppen för ett samarbete. Men det är egentligen en fråga för näringslivet att bestämma hur man kan gå vidare i detta, säger Ulf Axelsson, vd Småland Airport Växjö.
Västflyg når inte lönsamhet i dag men Anna Petre menar att ett liknande koncept kan byggas upp i Växjö med större chans att nå lönsamhet eftersom kundunderlaget är något större.
Näringslivet har avgörande roll
Under måndagen håller flygplatsens ägare, Växjö kommun och Region Kronoberg ett möte med näringslivet.
– Det är ett möte för att få mer konkreta svar från möjliga intressenter om att bilda en ”Stockholmsgrupp” som är villig att starta bolaget. Vi kommer att stötta ett sådant projekt fullt ut, säger Ulf Axelsson.
I videon nedan berättar vd Ulf Axelsson mer om projektet.