I många år har betygen hos niondeklassare i Lessebo legat lågt, och i den årliga rankingen av skolkommuner (upphörde efter 2021) låg Lessebo ofta i bottenskiktet (2019 på 257 plats, 2020 på 272 plats, 2021 på 169 plats).
Sedan 2020 har skolan jobbat med språkutvecklande arbete som en metod för att höja betygen. Man såg då ett mönster med att kommunens killar hamnar mycket lågt i betygsstatistiken och presenterar betydligt sämre en flickorna. Sedan ett år sedan har man därför startat ett särskilt riktat arbete för att förbättra just pojkars betyg i skolan.
På högstadieskolan Bikupan i Lessebo har man tagit fram ett antal praktiska anpassningar för att fler killar ska lyckas i skolan.
– Lärarna har till exempel erbjudit muntliga prov och checklistor för att veta vad de behöver ta igen om de har missat något, säger Patrik Gustavsson, rektor.
Vänt sig till forskningen
Förstelärarna Claes Juto och Martina Svensson har jobbat jobbat med olika inriktningar för att stärka pojkarnas betyg. Claes Juto har riktat in sig på forskningen kring pojkars lärande.
– Det är ganska skralt med forskning på det här området men det man ser är att om man jobbar mycket med struktur och mycket med relationer och skapa en tillit till pojkarna så lyckas man nå längre, säger Claes Juto.
Förbättrade resultat redan förra året
Redan i juni förra året såg skolan en förbättring i pojkars slutbetyg i årskurs sex och årskurs nio. Bland niondeklassarna hade skillnaden mellan flickorna och pojkarna minskat och i sexan hade pojkarna nått en högre medelmeritvärde än flickorna. Däremot såg man också att flickorna sänkt sig sedan förra året.
– Utifrån vår analys så är det inte att man glömt flickorna utan det handlar om att vi ser en ökning av psykisk ohälsa, framförallt bland flickorna, säger rektor Patrik Gustavsson.
Hör försteläraren Claes Juto och rektorn Patrik Gustavsson berätta om skolans satsning på killarna.