”Det finns ingen täckning här så det går ej att använda. 0,02 Gb/dag är missvisande. Det är NOLL Gb per dag” Så skriver Lars i Loftahammar till SVT Nyheter Småland.
Och Ida i Kalmar beskriver sin mobila surf som katastrofal och att hon endast får täckning när hon står vid sovrumsfönstret.
Vilka rättigheter har man som konsument när man är missnöjd med sin surf?
– Har du avtalat och fått ett löfte om att du ska ha täckning i ditt hem kan du ha goda chanser att få ditt avtal hävt. I och med att det är fel i tjänsten, säger Anna Lindström, jurist på Konumentverket.
Men några andra godtagbara skäl än så känner hon inte till.
I operatörens händer
Att ha sämre täckning än vad operatörernas täckningskarta säger att du ska ha, som Ida Ohlsson vittnar om, räcker till exemepl inte för att bryta något abonnemangavtal. Konsumenterna måste rätta sig efter operatörernas villkor.
I stort sätt erbjuder alla någon form av öppet köp och ångerrätt men bindningstider, uppsägningstid och avbetalningar varierar och är avgörande för om du kan häva ett avtal eller inte.
Läs det finstilta
– Innan man ingår i ett avtal så är det viktigt att vända sig till operatören och be att få testa. Och framförallt att noga läsa igenom sitt avtal så att man vet vilka restriktioner som finns, säger Anna Lindström.
Har du gjort SVT:s bredbandstest?
Vill du veta hur prisvärt ditt bredband är? Svara på några enkla frågor om ditt bredband och hjälp oss kartlägga hur det ser ut över hela landet.