Varierat. Teori blandad med praktik. Det ska vara roligt och gärna blandas in lite pyssel i undervisningen. Det är Lotta Rahms framgångsrecept för att få till bra lektioner i geografi.
– Det handlar inte bara om att läsa böcker och prata, utan gå ut och göra fältstudier, mycket variation i undervisningen, säger Lotta Rahm som jobbat som lärare i svenska och SO-ämnen i 18 år.
Ett annat exempel på hur man kan göra lektionen rolig är en övning som eleverna i årskurs 5 på Mohedaskolan i Alvesta kommun jobbar med.
– I dag jobbar dem med topografiska kartor som visar höjdförhållanden och för att förstå det så gör de en karta av Sapmi i trolldeg, säger Lotta Rahm.
Geografi har förändrats
För henne handlar geografi om mer än bara kartor och flaggor. De senaste åren har det blivit mer fokus på klimatet och hållbar utveckling, samt levnadsvillkor i andra delar världen.
– Det handlar om att hålla balansen och inte skrämma barnen. Många är skräckslagna för klimathotet, så det gäller att diskutera vad man kan göra själv för att dra sitt strå till stacken.
Det är bland annat svenska nationalkommittén i geografi och geografilärarnas riksförening som varje år delar ut pris till lärare i geografi för att stärka ämnets ställning i samhället. I juryns motivering till att Lotta Rahm ska få priset står bland annat att ”hon tagit in hela världen i sin undervisning, lokalt, regionalt och globalt. Hon använder sina erfarenheter i kombination med ny forskning samt likväl ny digital teknik som kartböcker och jordglober. Det som är slående är hennes engagemang och påhittighet.”
– Det här var väldigt oväntat. Först fick jag ont i magen och tänkte att det finns så många andra duktiga geografilärare som borde få det. Men sen tänkte jag på allt jag gör och då blev jag glad och stolt, säger Lotta Rahm.
Priset delas ut i Stockholm i april och efter det ska klassen fira med en stor fika.