Nu är skolan inne på sin andra mobilfria termin och de allra flesta tycker att det fungerar bra. Riktigt bra, tycker skolans rektor Ulf Nilsson att det fungerar.
– Vi tog det här beslutet för vi kände att vi ville få till en skola där vi verkligen kan ha fokus på kunskap, trivsel och trygghet och vi upplevde att mobilerna var ett störande moment till skolan, säger han.
– Våra barn och ungdomar är väldigt influerade av mobilerna och skärmtid över huvudtaget och då begränsar vi den i skolan på det här sättet.
Bättre sammanhållning
Ja, rektorn är nöjd och lärarna är nöjda. Det har blivit lugnare på skolan. Och de allra flesta elever, av de vi pratar med, är också nöjda. De har blivit blivit lugnare i klassrummen och att sammanhållningen i klasserna blivit bättre, säger de elever vi träffar på Kalmarsundsskolan.
Men, ett par av eleverna påpekar att det finns en grupp som hamnat lite mer utanför efter att mobilförbudet genomfördes.
– Nu när det inte finns mobiler på skolan så sitter eleverna mer i stora grupper och pratar och då finns det en del som inte riktigt är med i de stora grupperna, säger Mona Hassan, en av eleverna på skolan.
– De som kanske inte har så många att vara med, innan satt de mest med sina mobiler på rasterna, men nu kanske de inte riktigt vet vad de ska göra på rasterna längre, säger Kajsa Alm.
Mer koncentration
Annars är det mest positiva tongångar bland eleverna.
– Jag tycker att det är bra, det blir mer koncentration på lektionerna och så, säger Simon Arvidsson.
Han får medhåll av Ellen Bolin.
– Det är bra, för man får mer kontakt och under rasterna får man mycket mer koncentration, säger hon.