I snitt gör var tredje lärare ett tjänstbyte varje år i Mönsterås kommun, av olika anledningar.
För högstadielärarens Linda Jonssons del berodde uppsägningen från skolan i Mönsterås på hög arbetsbelastning och stressrelaterade symtom. Från att undervisat fyra klasser i NO-ämnen fick hon under en hösttermin ta hand om sju klasser.
– Man kan jämföra det med att jag jobbade 175 procent, och nu jobbar jag 100 procent. Lönen är en grej, men man kan ju inte pumpa in hur många uppgifter som helst. Det får ju finnas en gräns, säger Linda Jonsson.
Påtalade du problemet för din chef?
– Jag sa på medarbetarsamtal under hösten att jag längtar till skolavslutningen, och det har jag aldrig sagt innan.
Så har hon det idag: ”Yrkesstoltheten är tillbaka”
Idag pendlar Linda till sitt nya jobb på en skola i Kalmar kommun, där hon trivs bra.
– Jag har en rimlig arbetsbelastning nu, den är skälig. Och yrkesstoltheten är tillbaka, säger Linda Jonsson.
Men samtidigt är hon fortfarande bekymrad över situationen i hemkommunen.
– Jag har barn i Mönsterås kommun och är skattebetalare där, och tycker det är väldigt tråkigt med kompetensförsörjningen som dräneras där. Jag är orolig för eleverna jag haft och mina barn, hur det ska gå. Jag hoppas politikerna kan förstå vad som behöver göras, att personalen behöver må bra, säger Linda Jonsson.
Om SVT:s undersökning
- SCB har på beställning av SVT tagit fram uppgifter över hur många grundskolelärare som byter tjänst varje år. Ett tjänstebyte i statistiken innebär att en lärares personnummer inte rapporteras in som anställd på samma skolenhet nästkommande år.
- Statistiken omfattar alla lärare, oavsett anställningsform eller behörighet. Obehörig personal kan anställas med tidsbegränsning om skolan inte lyckas tillsätta behörig personal på tjänsten, efter tiden löpt ut kan anställningen förnyas. Därför avgränsas inte statistiken behörig eller obehörig personal, då det är kontinuiteten för lärare och elever som är fokus för granskningen.
- Statistiken visar att andelen som bytt tjänst till nästkommande år har legat mellan 26 och 30 procent under åren 2014 – 2021. Det finns en viss felmarginal då en lärare kan förekomma på flera skolenheter under samma år, eller att en skolenhet genomgår en förändring som blir en ny tjänst för lärarna.