Sedan Postnord klev in på arenan och tog över postverksamheten i Sverige har kritiken från kunderna inte varit nådig. Klagomålen har bland annat gällt paket som försvunnit eller blivit förstörda, och brev som inte kommit i tid till mottagaren.
Vill återfå förtroendet
Det rekordlåga förtroendet har gjort att Postnord nu begett sig ut på en charmturné i Sverige, där de ska försöka återupprätta förtroendet bland svenskarna.
Under onsdagen hölls ett stopp i Kalmar och under torsdagen ställde Postnord upp sitt ambulerande kontor på Stortorget i Växjö för att kunna möta allmänhetens åsikter.
– Att återvinna ett förtroende tar lång tid. Det första vi ska göra är att leverera med kvalité och hålla det vi lovar. Sen ska vi göra det om och om igen. Har man tappat ett förtroende får man inte tillbaka det bara för att man säger det, utan man måste visa det också uthålligt, säger Erika Ahlqvist, företagets representant på plats i Växjö.
”Det är bara att ta emot och vara glad”
Det var många som besökte Stortorget för att få möjlighet att prata med någon på Postnord. Mattias Karlsson var en av besökarna:
– Jag hade ett paket på posten som blev förstört som jag försökte driva vidare, men så sket jag i det. Får man paket med posten så får man acceptera det. Det är bara att ta emot och vara glad, säger Mattias.