Årets fjärde ekonomiska sammanställning för bygget av Växjös nya station och kommunhus beräknar en kostnad på totalt 612 miljoner kronor.
– Vi har verkligen varit noga med att hålla koll på ekonomin. Vi har samarbetet bra mellan Vöfab, Skanska och kommunen. Sedan var vädertältet väldigt bra. Det sparade in arbetstid eftersom arbetet kunde göras snabbare och bättre, säger Anna Tenje (M).
Kostnader gått upp och ner
Siffrorna har sedan bygget klubbades igenom i fullmäktige i november 2017 både gått upp och ner. Den högsta siffran som figurerat är 778 miljoner, något som kan vara förvirrande.
Prognosen som kommunen nu jämför med är från början av 2019 – då projekteringen var helt klar och det aktuella prognosarbetet startade. Då låg kostnadsprognosen – inklusive index (Se faktaruta) – på 613 miljoner (585 miljoner + 28 miljoner).
I dagens prognos har den jämförbara summan minskat till 612 miljoner. Ett pris som man nu hoppas ska bli det slutgiltiga.
– Det finns inga risker längre. Allting är nu upphandlat och klart, säger projektchefen på Vöfab, Tony Söderena.
Klimat i fokus vid bygget
Samtidigt som den ekonomisk rapporten presenterades lyftes också klimatkalkylen kring bygget.
– Vi har gjort kloka materialval som varit en klimatbesparing. Vi ser ju vilka material som driver kostnaden. Till exempel har vi bytt betong mot så mycket trä som möjligt och minimerat stål och plåt och det sparar koldioxid, säger Hans-Fredrik Helldahl, distriktschef på Skanska i Kronobergs län.
Byggkostnad och index – det styr kostnaden
Kostnaden för Skanskas byggnation av Växjös nya station och kommunhus ligger, enligt senaste prognosen, på 588 miljoner kronor.
Avtalet med Skanska innehåller även ett index som reglerar entreprenörens kostnadsutveckling – det indexet ligger i nuläget på 24 miljoner kronor.