Kritiken mot Trafikverket: ”Vi får en ny station men inget fungerande spår”

Uppdaterad
Publicerad

I november var glädjen stor i Växjö när det stod det klart att Trafikverket vill se en ny tågstation i Räppe i utkanten av Växjö. Nu låter det inte lika positivt, för om stationen inte kombineras med ett dubbelspår kan den enligt företrädare för Växjö kommun komma att göra tågtrafiken sämre.

– Skulle man trycka in en station till på enkelspåret mellan Alvesta och Växjö skulle det stoppet innebära att det skulle blir förseningar och förlängda avgångar, säger Per-Olof Löfberg, som är trafikplaneringschef på Växjö kommun. 

Det stora problemet är att det bara finns ett enkelspår på järnvägssträckan Alvesta och Växjö. Det är landets mest trafikerade enkelspår och varje vardag passerar 108 tåg på sträckan.  

Station utan spår

En station i Räppe är viktig för Växjö inte minst för att det där planeras att byggas ett nytt akutsjukhus, men också för att det byggs flera nya bostadsområden i området. 

– Får vi till en station i Räppe så får vi ändå inget spår som fungera till stationen. Det skulle begränsa trafiken på sträcka ännu mer som istället skulle behöva byggas ut, säger Anna Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande i Växjö kommun.

Kommunen svarar Trafikverket

Trafikverket klassificerar sträckan som röd med stora kapacitetsbegränsningar, men trots det saknas dubbelspårutbyggnad i förslaget på plan för transportinfrastrukturen 2022-2033.  

Under tisdagen togs frågan upp i kommunstyrelsen i Växjö och det röstades för att lämna remissyttrande i frågan till Trafikverket. 

– Givetvis hoppas vi på att Trafikverket lyssnar. Vi tillsammans med region Kronoberg är väldigt tydliga i remissvaren. Vi står unisont tillsammans mot Trafikverket och staten i den här frågan, säger Anna Tenje (M). 

Regeringen kommer besluta i frågan under våren 2022. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.