– Det är uppåt 700 000 till en miljon kronor om året vi får lägga, inklusive arbetskraftskostnader, på att byta och reperera. Då funderade vi på om det finns andra hållbara lösningar. Kan man ha korrigerad plåt, stål eller något annat? Men eftersom vi också jobbar med trygghet måste det vara genomsiktligt, säger Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef på Växjö kommun.
Valet föll till slut på polykarbonat, som är en slagtålig och genomskinlig plastskiva. Materialet är dubbelt så dyrt som vanligt glas.
– Men om vi räknar på att vi får byta glas nio, tio gånger per år så betalar det snart in sig, säger Per-Olof Löfberg.
Skonade under pandemin
I Kronobergs län äger kommunerna sina busskurer, men i grannlänen, Jönköping och Kalmar, sköter länstrafiken underhållet.
De senaste åren har tekniska förvaltningen i Växjö inte behövt byta väderskyddens glas lika ofta.
– Vi har jobbat på distans, skolorna har varit på distans. Vi har varit ombedda att undvika att åka kollektivtrafik, så av den anledningen har det gått ner, säger Per-Olof Löfberg.
I klippet får du veta varför trafikplaneringschefen inte vill avslöja var de nya slagtåliga busskurerna finns.