18 600 fordon åker i snitt över bron per dygn och under sommartid är medeldygnstrafiken 25 000 fordon. Det innebär ett starkt slitage på bron samtidigt som hav och vindar påverkar brons konstruktion och livslängd.
Elektrisk renovering
Renoveringen består bland annat i att man skall reparera kantbalken, byta beläggning och strömföra norra delar av bron med ett så kallat katodiskt skydd. Resten av bron är sedan tidigare redan strömförd med svag ström. Detta görs för att skydda bron mot framtida rost.
– Det är inte så vanligt att man använder sig av den metoden i Sverige, den är mer vanlig i Danmark. Men det är inget som man kan få en stöt av, säger projektledare Johan Wesley.
Svårare framkomlighet
Ölandsbron har i dagsläget fyra körfällt. Två in mot fastlandet och två i riktning mot Öland. Ett av varje körfält kommer under renoveringstiden att stängas av vilket också kommer leda till en lägre maxhastighet på 70 km/tim över bron.
– Det kommer bli risk för köbildning under tillexempel påskhelgen. Så det gäller att vara ute i god tid, säger projektledare Johan Wesley.