– Problemet är att fartyget ligger för djupt för att vi ska kunna använda våra dykare. Och läckaget är svårt att komma till med undervattensfartyg som då riskerar att fastna, säger Fredrik Lindblom som är räddningsledare på Kustbevakningen.
Kustbevakningen har vid två tillfällen varit nere och undersökt vraket med obemannade fjärrstyrda undervattensfartyg. Läckaget kommer från avluftningen från tankarna men är enligt Fredrik Lindblom relativt litet.
– Vi uppskattar att det sipprar ut tre till fyra deciliter diesel i minuten. Men det är mycket olja i tankarna så vi måste ha en beredskap, säger han
80 000 liter diesel
Det finns omkring 80 000 liter diesel i tankarna på Finnbirch som förliste utanför Öland 2006. Det var innan jul som ett av Kustbevakningens flygplan upptäckte ett oljeutsläpp vid positionen för vraket.
– Det var tack vare kylan. Hade vi haft ett varmare väder hade oljan avdunstat och vi hade troligtvis aldrig upptäckt den, säger Fredrik Lindblom.
Finnbirch ligger på drygt 80 meters djup cirka 13 nautiska mil utanför Ölands östra kust rakt utanför Kapelludden. Kustbevakningen kommer nu att samarbeta med Havs- och vattenmyndigheten i hanteringen av ärendet.
– Vi kommer bevaka med satellit och flyg så att läckaget inte ökar eller tar sig in till land. Sen får vi ihop med havsmyndigheten göra en analys hur stor miljöpåverkan är i förhållande till insatsen vi kan behöva göra, säger Fredrik Lindblom.