– Vi har haft ett glasrike i kris. Nu har vi ändå ett levande glasrike. Det glöder för fullt i hyttorna, säger Monica Widnemark.
Ändrat köpmönster
Hon tycker inte att det är något anmärkningsvärt att tio procent av glastillverkningen sker i andra länder.
– Nej, jag ser inte det som ett problem. Våra beteendemönster har ändrats. Vi köper inte längre dyra dricksglas till vardagsmaten. Jag har förståelse för att de enkla glasen tillverkas billigt utomlands, säger Widnemark.
Tillverkningsland
Marknadsföringen kring de tio procent av glaset som tillverkas i andra länder är ofta förrädskt neutral. Inte ett ord om var tillverkaren finns.
På glasproduktens pappersförpackning däremot, går det att hitta en liten angivelse om i vilket land varan tillverkats.
– För de produkter som är tillverkade i andra länder är det viktigt att märkningen är mycket tydlig, så att vi konsumenter kan välja vilka produkter vi verkligen vill köpa, säger Monica Widnemark.
Lönsamhet viktigt
– Utvecklingen får inte stanna av i Glasriket. Det måste finnas både framtidstro och lönsamhet för att glasnäringen ska kunna utvecklas, säger hon.