Regionen planerar att köpa halva bolaget Kalmar Öland Airport AB av Kalmar kommun för 80 miljoner kronor.
– Sedan årsskiftet ansvarar vi för den regionala utvecklingen och vi ser att flyget är en viktig del för att vi ska växa. Vi ser goda förutsättningar att koppla ihop flyget med övriga kollektivtrafiken, säger regionrådet Angelica Katsanidou till SVT.
Efterfrågas av näringslivet
4 av 5 flygresor går till Stockholm. Varför ska regionen få folk att välja ”smutsigare” resor än tåg och buss?
– Det här är något som efterfrågas mycket av näringslivet och myndigheter. Och när det gäller flygets miljöomställning jobbas det väldigt mycket med det, säger Angelica Katsanidou.
Regionen ska också lägga pengar på sjukvården och ni planerar att höja skatten med 49 öre. Ska man verkligen prioritera ett köp av en flygplats?
– Det har inget med det att göra. Inget går in i driften utan detta är en balansteknisk lösning.
Hon menar alltså att regionen inte gör av med några pengar utan de binds i flygplatsen. Pengarna kommer alltså inte tas från någon annan verksamhet, enligt Angelica Katsanidou.
Kommunen skjuter till pengar
2007 tog Kalmar kommun över ägandet och driften av flygplatsen från staten. I samband med regionens förvärv kommer kommunen skjuta till 73,5 miljoner kronor till flygplatsen.
– Tillskottet kommer behövas till utveckling på olika områden. Dels i regionen men också till att skapa förbindelser ut i Europa, säger Angelica Katsanidou.
Det formella beslutet ska tas i regionfullmäktige den 6 februari 2020. Fram tills dess ska ett nytt ägardirektiv och en ny bolagsordning tas fram. Tanken är att regionen går in i delägarskapet från och med 1 april.
Kalmar Öland Airport
Kalmar Öland Airport har cirka 45 reguljära avgångar i veckan till Arlanda och Bromma. 120 charteravgångar går årligen till bland annat Spanien, Grekland och Turkiet.
År 2018 flög 242 907 personer till eller från flygplatsen. Huvuddelen, 202 307 passagerare , åkte till/från Stockholm.