Tre personer står utanför ett bibliotek i vinterkläder.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Föräldrarna till barn på Åkerboskolan i Löttorp berättar att barnen gråter och inte orkar med sin fritid längre. Hör hur de långa dagarna påverkar deras barn i videon. Foto: Kaisa Lappalainen/SVT

Rektorn på Öland förlängde skoldagarna – föräldrarna rasar

Uppdaterad
Publicerad

Sedan höstterminen har skoldagarna på Åkerboskolan på norra Öland blivit längre. Nu menar flera föräldrar att det blivit för tufft för de yngre barnen som får gå närmare fyra timmar längre i veckan jämfört med tidigare klasser.

– Min son i förskoleklass är inte hemma förrän halv fyra tre dagar i veckan, säger Helle Henriksson.

Enligt föräldrarna är barnen trötta, frånvarande och orkar inte med sina fritidsaktiviteter eller att umgås med familj eller vänner.

Mer rörelse och läsning

Skoldagarna på Åkerboskolan har förlängts för att få in fler rörelsepass i schemat, för att kunna satsa mer på läsning för eleverna med halvklasser och ge luftigare dagar med fler pauser.

Förlängda skoldagar är något som också diskuterats på ett nationellt plan i ett förslag från Skolverket till regeringen 2023. Ursprungligen ville regeringen se en timme mer undervisning per dag, något som Skolverket ansåg skulle göra dagarna för långa och tröttande för eleverna.

Hör rektorn och utbildningschefen svara på föräldrarnas kritik i videon nedan.

Två personer står i ett rum med konst på väggarna.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag trodde alla skulle vara glada över att få undervisning till sina barn” – Hör rektor Cathrin Wiström och kommunens utbildningschef svara på kritiken. Foto: Nathalie Alvhäll Lindahl/SVT

Längre dagar än på andra skolor

De flesta föräldrarna i förskoleklassen har protesterat och sökt svar på varför Åkerboskolan i Löttorp har längre dagar än övriga skolor i kommunen.

– Varje skola har sina möjligheter att utforma sin undervisning. Timplanen som finns är bara ett minimum. Här såg man det här behovet, säger Roland Hybelius, utbildningschef i Borgholms kommun.

Långa bussresor

En av anledningarna till att föräldrarna är särskilt kritiska mot tiderna är att många barn åker skolbuss där flera barn har runt en timmes resa enkel väg.

– Det här känns som city-skola-tider där man har gångväg på tio minuter till och från skolan, säger föräldern Helle Henriksson.

Inför mellanmål efter föräldrarnas kritik

Förskoleklassen äter lunch redan halv elva och har sedan inte erbjudits någon mer mat vilket gjort att föräldrarna känt sig tvingade att skicka med mat till skolan – som egentligen ska vara avgiftsfri. Men från och med nu kommer skolan erbjuda berörda elever mellanmål de längre dagarna.

Det har gått en och en halv termin – borde ni inte gjort det tidigare?

– Ja, det kanske vi borde ha gjort. Man kan alltid göra fel och man kan alltid göra bättre, men nu står det ett mellanmål där, säger rektorn Cathrin Wiström.

Vad hade du för underlag för att genomföra förändringen?

– Personalen har efterfrågat luftigare dagar för eleverna och vi ville säkerställa att alla fick den undervisningen de var berättigade till. Sedan tittade vi på de som gick i förskoleklass förra läsåret och där gick merparten vidare till fritids sedan och då var de mycket längre dagar.

FÖRSKOLEKLASSENS TIDER – VAD GÄLLER?

Förskoleklassen (6-åringarna) ska enligt skollagen omfatta minst 525 timmar under ett läsår och elever i förskoleklass, ettan och tvåan får gå i skolan högst sex timmar per dag.

Åkerboskolans förskoleklass har en skolvecka på 28 timmar. Genomsnittet för de andra fyra skolorna i Borgholms kommun ligger på 24,6 timmar per vecka.

På Åkerboskolan går förskoleklassen sex timmar om dagen tre dagar (8.20-14.20) och fem timmar de andra två dagarna (8.20-13.20).

Tidigare gick hela lågstadiet 8.20-13.10 . Det vill säga 24h och 10 minuter per vecka. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.