Under onsdagen blev scenen klar och visades upp för pressen. Det tar tre arbetsdagar att bygga upp scenen med all teknik.
– Men när vi river den går det undan, då tar det bara cirka 4,5 timmar. Vi börjar riva väldigt tidigt efter att sändningen är slut på lördagkvällen. Så fort publiken lämnat arenan egentligen för den ska sen vidare till nästa stad, säger Maria Ericson som är biträdande projektledare på SVT.
Och varje år presenteras något nytt med scenen.
– Vi har aldrig tidigare haft så djup scen, den är 31 meter från spetsen som är som en tunga kan man säga, på så sätt får vi mer publik nära artisterna, säger Tobias Åberg, teknisk koordinator på SVT.
Körs runt i Sverige
Från Växjö ska scenen och all teknik transporteras vidare till Skellefteå i totalt 12 långtradare, utöver det tillkommer sändningsbussar, länkbuss och bussar med personal. Att det är en lång sträcka som all utrustning ska transporteras finns med i beräkningarna och tidskalkylen.
– Det finns chaufförer som byter av varandra så att lastbilarna rullar hela tiden, säger Maria Ericson.
Mycket personal
Utöver de cirka 120 personer från SVT så är det 45 som jobbar med logistik och teknisk produktion från Blixten och Co, samt Live Nation. Utöver det anlitas omkring 250 personer lokalt från till exempel idrottsföreningar för att jobba som publikvärdar, bärhjälp med mera.
Melodifestivalen i siffror
På deltävlingarna finns bland annat:
306 rörliga lampor, 4 följespots
En ljusanläggning som väger 14,5 ton
1650 kablar som totalt är 1,5 mil långa
Personal och artister äter drygt 1500 måltider per vecka under turnén, totalt cirka 9000 måltider.