Avtalet, som tecknades 21 maj 2019, träder i kraft 13 december. Två av förbättringspunkterna är att det ska finnas ett nätverk av bussar i beredskap och fler tågvärdar ska synas ombord.
Samtidigt tas den nya Hässleholmsdepån i drift där tågen ska servas, repareras och städas. Det ska leda till en bättre helhetsupplevelse för resenärerna. Depån ligger mitt i Öresundstågssystemet, vilket är bra strategiskt, skriver Länstrafiken Kronoberg i ett pressmeddelande. Det ska också leda till fler tåg i trafik och bättre punktlighet.
Utlovar förbättringar
– Vi ser fram emot ett gott samarbete med SJ med fokus på både nuvarande och nya kunder som väljer resa hållbart med Öresundstågen, säger Carina Bengtsson (C) ordförande kollektivtrafiknämnden, Region Kronoberg i ett pressmeddelande.
– Det är ett stort ansvar att få förmånen att köra Öresundstågen som är ett av Sveriges största trafiksystem. I ett och ett halvt år har vi arbetat för att uppfylla och få på plats de förbättringar och utvecklingar av trafiken som vi kommit överens om i avtalet. Jag är övertygad om att resenärerna kommer att uppleva att Öresundståg utvecklats till det bättre, säger Anders Gustafsson VD SJ Öresund i ett pressmeddelande.
Fakta om Öresundståg
Öresundståg är ett gemensamt tågtrafiksystem i Sydsverige och Danmark. Bakom Öresundståg står de regionala kollektivtrafikorganisatörerna som till exempel Länstrafiken Kronoberg och Kalmar Länstrafik i samverkan med DSB och danska Transportministeriet.
Varje tågsätt består av tre vagnar med totalt 227 platser. Tre tågsätt kan kopplas samman och då få en kapacitet på 681 sittplatser.
Tågen har en maxhastighet på 180 km/h.
Källa: Länstrafiken Kronoberg