”Det började som den perfekta kärlekshistorien. En tid av lust och närhet...men mellan lakanen döljer sig en fara. Något ondskefullt.”
Så börjar kortfilmen ”The Test” som är framtagen av Region Kronoberg. Informationsfilmen om klamydia är uppbyggd som en animerad actiontrailer – där huvudrollerna spelas av könsorgan.
Video: Ungdomarna ser filmen, drabbas av skrattanfall
”Inget att hymla med”
– Det är ju reklambyrån som tagit fram idén men vi hade inget att sätta emot det. Jag tänker att det visar att klamydia sprids mellan könen helt enkelt, det är ju inget att hymla med, säger Rebecka Moding, folkhälsoutvecklare på Region Kronoberg.
– Sedan tyckte vi det blev bra att de valde att avdramatisera könen och göra dem som lerfigurer istället.
Kampanj nästa vecka
Filmen, som uppmanar fler att göra en gratis egenprovtagning av könssjukdomen klamydia, är framtagen av en reklambyrå i Malmö som Region Kronoberg tidigare jobbat med.
Än så länge har filmen bara spridits genom studenthälsan och ett antal samverkanspartners, bland annat RFSL Kronoberg. Nästa vecka startar kampanjen på riktigt och filmen kommer då att synas i mångas flöden på sociala medier.
Intresse från andra landsting
Men redan nu har man fått positiv feedback från flera andra landsting och regioner som också vill använda filmen i sin kommunikation kring klamydia.
– Jag känner inte till att det gjorts något liknande med region och landsting som avsändare, men jag tror personligen att man måste sticka ut lite i det informationflöde som finns bland unga idag för att det ska nå fram, säger Rebecka Moding.