– Nu inser vi att vi kommer att få leva med vattenbrist och torka framöver, så det här måste vi göra lite mer permanent än bara enstaka år, säger Christina Karlberg, kommunikationschef på länsstyrelsen i Kalmar.
Den uppdaterade kampanjen ”Vattensmart” innebär dels en renodling av den grafiska profilen och logotypen – kamelen ”Törsten” – och en renodling av målgrupperna.
”Lägenhetsinnehavare en viktig målgrupp”
Från att tidigare främst ha vänt sig till besökare på Öland sommartid vänder man sig nu mer till bofasta länsbor med budskapet att spara vatten, till exempel vid trädgårdsskötsel.
– Vi vänder oss i första hand till villaägare med trädgård. Sen har vi de vanliga tipsen till lägenhetsinnehavare, för de är en jätteviktig målgrupp med tanke på att vi vet att de gör av med mer vatten än villaägare, säger Christina Karlberg.
Kommunerna sprider budskapet
Kampanjen sker denna gång i samarbete med alla Kalmar läns kommuner, och även kommunerna i Kronoberg. Det är upp till kommunerna själva hur man använder och sprider kampanjmaterialet.
Hur effektiv har den här kampanjen varit?
– Det mest effektiva är ju ändå ett bevattningsförbud, men vi tror ändå att folk blir medvetna, och att tänker till en extra gång.
Se hur den nya kamelen Törsten ser ut i klippet