I går kunde vi berätta att cykelolyckorna ökar i Småland. Allra mest ökar de inne i våra städer och det som får oss på fall är många gånger oväntade hinder som järngrindar, stolpar och betonggrisar.
Cykelfrämjandet i Växjö tycker att cykelnätet fungerar bra, men vill se att den här typen av hinder försvinner.
– Ser man inte grinden kan det gå riktigt illa – de är ganska tuffa för kroppen, menar Gunnar Eikman som är med i Cykelfrämjandet.
Kantstenar och betonghinder
Cykelforskaren Anna Niska jobbar på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, och hennes forskning visar att de vanligaste cykelolyckorna är singelolyckor som sker på grund av just trafikmiljön.
– Det vi ser av utformningen av trafikmiljön är att det sker en hel del olyckor på kantstenar och att det finns mycket stolpar och betonghinder som är utplacerade i trafikmiljön som cyklisterna cyklar in i.
– Så dels måste man göra trafikmiljön mer förlåtande och plocka bort alla onödiga hinder. De hinder som måste vara där ska ha ordentlig utmärkning, reflexer eller rent av ljuskällor som lyser upp dem, säger Anna Niska.
Cyklister självkritiska
Många cyklister som SVT pratar med är självkritiska till hur de cyklar, men tycker också att trafikmiljön är svår och många vittnar om hur de skadat sig i cykelolyckor.
Många av cykelolyckorna skulle kunna förhindrats med bättre väghållning, menar Anna Niska.
– Nästan 60 procent av alla singelolyckor kan relateras till väghållarens ansvar. Det finns mycket som de skulle kunna göra till relativt låga kostnader. De skulle till exempel kunna se över kantstenar och hinder på och vid sidan av cykelbanorna, säger Anna Niska.