Gotlandsprofilen Pigge Werkelin anser, trots sin entreprenörssjäl, att det inte alls vore dumt om staten började köra färjorna med tanke på hur processen med anbud har fungerat hittills. Den marknadsmodell som används nu är bara ett spel, anser han.
– Sjöfartsnäringen fungerar som en form av kartell, en kör här, andra där och det blir aldrig någon riktig marknadsupphandling, säger Werkelin och hävdar att det skadar Gotland, gotlänningarna och möjligheterna att utveckla turismen.
Trafik från Västervik
Själv försöker han starta sommartrafik från Västervik 2014 men säger att han inte har muskler som räcker för att bjuda på trafiken från 2017, då Rederi Gotlands avtal går ut.
Trafikverket har begärt in anbud för tiden efter 2017 till 28 oktober i år, men det är inte säkert att det ens kommer ett anbud. Därför får verket i uppdrag att förbereda en upphandling där staten köper in fartyg och kör dem själva, eller lägger ut driften.
– Vi ska inte tappa värdefull tid utifall att det inte finns någon som vill köra trafiken, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).