• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Anders Wiklund/TT

Stor brist på publika laddstolpar stora delar av Småland

Uppdaterad
Publicerad

Kronobergs län har för få publika laddstolpar till laddbara bilar. Och länet är inte ensamt, bara sju län når upp till en godkänd nivå. Det visar riksförbundet M Sveriges (fd Motormännen) granskning som är en konsumentorganisation för bilister.

Enligt M Sverige saknas tusentals publika laddstolpar i landet. Med runt 250 000 laddbara bilar är antalet laddstolar på en kritisk nivå, med runt 13 000 i hela landet.

”från dålig till urusel”

– Trots högt ställda klimatpolitiska ambitioner har tillgängligheten för att ladda gått från dålig till urusel på bara ett par år, varken samhället eller branschen verkar klara utmaningen, säger Caroline Drabe, vd på M Sverige.

M Sveriges har sammanställt statistik från branschorganisationen PowerCircle som alltså visar att antalet publika laddstolpar inte ökar tillräckligt snabbt.

Med 250 000 laddbara bilar behövs 25 000 publika laddstolpar. Bara för att täcka dagens behov skulle alltså mer än 10 000 nya stolpar behöva byggas.

Konsekvenser för miljön

I Kronobergs län finns totalt 175 publika laddstolpar, något som enligt M Sverige inte når upp till en godkänd nivå sett till hur många laddbara bilar som finns i bruk. I Jönköpings län finns totalt 310 stycken och det anses vara en tredjedel för lite.

Bristen på laddstolpar kan snabbt få konsekvenser – som att tvingas köra laddhybriden på bensin. Då uteblir klimatnyttan med bonus-pengarna som staten satsar på laddbara bilar.

– Det krävs enorma satsningar i det publika laddnätet. Laddbara bilar ska inte vara en möjlighet bara för dem som bor i eget hus och kan ladda hemma, i så fall kommer vi som samhälle aldrig att kunna välja bort fossila drivmedel, säger Caroline Drabe.

Kalmar län klarar sig precis

I Kalmar län finns i dagsläget 304 publika laddstolpar, och länet klarar precis gränsen för 2021. Men även här går utbyggnaden långsammare än inköpen av nya elbilar, och därför riskerar länet att hamna på svarta listan redan nästa år.

Här är antalet publika laddstolpar för lågt:

  • Uppsala län          
  • Stockholms län      
  • Skåne län            
  • Örebro län          
  • Jönköpings län      
  • Kronobergs län      
  • Hallands län        
  • Västmanlands län    
  • Västra Götalands län
  • Södermanlands län    
  • Norrbottens län
  • Västerbottens län
  • Blekinge län
  • Östergötlands län

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.