Skillnaderna mellan de olika bostadsbestånden är dock stora. I Kalmar har det kommunägda bostadsbolaget Kalmarhem byggt 100 laddplatser. I Växjö och inom Växjöbostäder finns det bara fem laddplatser.
För den som äger sin bostad är det inga större problem att ladda hemma. Problemet uppstår för den som hyr sin lägenhet.
– Vi jobbar med frågan och är aktiva för att hitta lösningar, säger Renè Jamarillo (M), som är ordförande för Växjöbostäder. Vi är väldigt positiva, men saker och ting tar lite extra tid.
Fem laddplatser för 9 000 lägenheter
Inom Växjöbostäders totalt 9 000 lägenheter finns det bara fem laddplatser att tillgå. Inom det kommunägda Kalmarhem finns det 100 laddplatser för 5 000 lägenheter och fler planeras. Det är Niclas Olslöf på Kalmarhem som har varit projektledare för satsningen i Kalmar.
– Vi tycker att det är viktigt att våra hyresgäster kan ladda i hemmamiljö. Och vi tycker att det måste finnas en infrastruktur för den som vill byta ut sin bensin eller dieselbil till en som är miljövänlig och går på el, säger Niclas Olslöf.
Även Hyresgästföreningen region sydost vill skynda på utbyggnaden av antalet platser där det går att ladda.
– Jag vet inte vad det finns kvar att utreda. Även våra hyresgäster måste beredas möjlighet att köra miljövänligt, säger Björn Johansson som är ordförande för Hyresgästföreningen region sydost.