Sedan några veckor tillbaka finns det en text som varnar för falska samtal både i Swedbanks bankapp och på deras internetbank.
– Vi har sett att den här typen av bedrägerier kopplade till bank-id har ökat. Just nu verkar vi dessvärre vara inne i någon form av våg där de här brottslingarna är extra intensiva. Vi och våra konkurrenter i branschen lägger nu extra krut på att varna våra kunder, säger Josefine Uppling, presschef på Swedbank.
Oklart om ekonomisk kompensation
Björn Eschricht i Strömsnäsbruk i Markryds kommun är en av dem som nyligen blivit lurad av en telefonbedragare. Han blev av med 300 000 kronor och han har inte fått någon hjälp av Swedbank.
Presschefen vill inte svara på vad banken har för ansvar när någon lämnat ut uppgifter till en bedragare, men vissa personer som blivit lurade har fått ekonomisk kompensation från banken och andra inte.
– Vi tittar på det enskilda fallet, på omständigheter och vad som har hänt. Jag kan inte säga något generellt om vad gäller utan vi gör en bedömning utifrån det enskilda fallet och tar ett beslut, säger Josefine Uppling.
Numret ser ut att komma från banken
Bankerna tittar på hur säkerheten skulle kunna förbättras men samtidigt blir bedragarna ännu mer förslagna. Nu har bedragarna till exempel lyckats få det att se ut som de ringer från ett nummer som tillhör banken.
– Även om numret ser ut att komma får din bank och de säger att de ringer från banken, så ska du aldrig lämna ut några uppgifter. I dagsläget är det absolut säkraste åtgärden att aldrig lämna ut sina koder eller inloggningsuppgifter. Man kan vara ett hundra procent säker på att en bank aldrig ringer och vill ha den här typen av information.