Trots att över 75 000 resenärer påverkas varje dag förflöt gårdagen nästan överraskande lugnt med få eller inga paniksituationer och desperata tågpassagerare. Men konflikten kan utvidgas och hotar enligt Svenskt Näringsliv att bli långvarig.
Strejken riktar sig mot den svenska Öresundstågtrafiken och tågoperatören Veolia. Den gäller lokförarnas och tågvärdarnas arbetsvillkor, i synnerhet arbetstider och anställningsförhållanden. LO-facket Seko vill i avtal bland annat begränsa antalet timanställda ombord på tågen, något som arbetsgivarsidan i form av Almega vägrar att gå med på. Ett medlingsbud väntades i söndags men uteblev eftersom den av staten utsedda medlarduon ansåg att parterna stod för långt ifrån varandra.
Mitt i stridens hetta fördubblade Krösatågen med trafik i Småland, Halland och Blekinge sin kapacitet på sträckan Växjö-Hässleholm. Det fick facket att hota med att också ta ut även Krösatågen och Kustpilen – som båda körs av Veolia – i strejk. Ett eventuellt beslut om det fattas dock senare.
Det är inte heller klart när parterna på nytt möts i förhandlingar. Mikael Danielsson, affärsområdeschef på Veolia, tror dock att förhandlingarna återupptas före veckans slut.