På Linnéuniversitetet utbildar de lärare från förskola till gymnasiet. Stefan Lund som leder arbetet vid NLU, nämnden för lärarutbildningen, som är ansvarig för lärarprogrammets innehåll och kvalitet, håller inte med om att utbildningen förbereder lärarna dåligt.
– Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara stora brister. Det finns insprängt i nuvarande lärarutbildningen att studenterna ska nå mål som handlar om undervisningskonst, säger Stefan Lund, docent i pedagogik.
Måste kunna förmedla kunskap
Mark Siegbahn är lärare och beteendevetare. Just nu jobbar han med ett projekt på Ryssbyskolan i Ljungby kommun. De är bland de första i landet att införa konceptet som kallas beteendedesign i skolan. Mark Sigbahn tycker att lärare generellt behöver mer kunskap i hur man fångar elevernas intresse och får dem att lära sig bättre. Något han själv saknade på lärarutbildningen.
– Vi lär oss mycket faktakunskap, men vi lär oss inte hur vi skapar förutsättningar för inlärning. Om vi som lärare inte kan förmedla någonting, så spelar det ingen roll hur mycket vi kan, säger Mark Sigbahn.
Ny lärarutbildning 2011
Lärarutbildningen gjordes om 2011 och efter det infördes bland annat ämnet metodik, som kan beskrivas som undervisningskonst. Just nu gör också UKÄ, Universitetskanslersämbetet, på uppdrag av regeringen, en omfattande kvalitetsgranskning av lärarutbildningen. Det är den första sedan utbildningen gjordes om.
– Jag tycker man ska avvakta UKÄ:s svar innan man ger sig i kast att säga vad som ska vara mer eller mindre i en utbildning som är omfattande och komplex. Det är många saker som de ska lära sig under utbildningstiden, säger Stefan Lund.
Den omfattande kvalitetsgranskningen pågår mellan 2017-2022. Preliminära resultat presenteras löpande. Till exempel planeras resultatet från ämneslärargranskningen att presenteras i november i år.