Taxibranschen har haft det mycket tufft under våren och sommaren sedan coronakrisen bröt ut. I Oskarshamn kommun har taxiföretaget Oskarshamns Taxi förlorat 70 procent av sina inkomster i jämförelse med förra året.
Den 16 november startade Oskarshamns kommun ett projekt med fri hemleverans av varor från kommunens butiker. Syftet med projektet har varit att undvika trängsel – och stötta taxiverksamheten i kommun. Projektet som planerades att pågå till den 8 december förlängdes till den 20 december.
”Långt ifrån det vi förlorar”
Enligt Michell Persson på Oskarshamns taxi hjälper initiativet, men bara som plåster på såren.
– Den ekonomiska hjälpen från Attraktiva Oskarshamn och kommunen är långt ifrån det vi förlorar varje vecka under pandemin, men det är ett jättebra initiativ och vi hoppa på fortsättningen, säger han.
Två flugor i en smäll
Jan Hardebrant – VD för Attraktiva Oskarshamn som driver projektet – säger att huvudsyftet var att hjälpa Oskarshamns invånare att julhandla, men att man slog två flugor i en smäll genom att stötta handel och taxiverksamheten i kommunen.
– Taxiverksamheten får ersättning genom transporterna och det är viktigt att vi hjälper alla näringsverksamheter som idag brottas med problem, säger Jan Hardebrant.