Dödsolyckan utanför Oskarshamn på söndagsmorgonen, då två personer omkom när deras bil hamnade framför ett tåg, skedde i en obevakad järnvägsövergång. Enligt Trafikverket finns det runt 6500 obevakade plankorsningar med järnväg i Sverige, något som enligt verkets säkerhetschef Ing-Marie Vestrin är ett prioriterat område.
– Säkerheten är vår viktigaste arbetsuppgift och de obevakade plankorsningarna är en punkt som alltid finns med, säger hon.
Planskilda korsningar
Varje gång en järnvägssträcka ska rustas upp, ska alltså plankorsningarna ses över. De åtgärder som kan genomföras är enligt Ing-Marie Vestrin i första hand att bygga planskilda korsningar, i andra hand att införa signaler som ljus och bommar. Rör det sig om väldigt lågt trafikerade korsningar, där det finns möjlighet att välja annan väg, kan man helt stänga överfarten.
Halveringsmål fram till år 2020
Trafikverket har satt upp som mål att antal personer som omkommer i järnvägssystemet ska halveras till år 2020, jämfört med år 2010 då sammanlagt 110 personer omkom. Av dödsfallen rör sig omkring 75 procent, eller 3 av 4, om konstaterade självmord. Ett relativt litet antal beror på kollisioner i plankorsningar. Enligt statistik från myndigheten Trafikanalys omkom sju personer i kollisioner i järnvägskorsningar under 2012. Tio personer skadades allvarligt.
Mot bakgrund av detta, hur orolig ska man vara som trafikant?
– De system vi har är säkra, men vid obevakade korsningar ligger ansvaret på den enskilda trafikanten, säger Ing-Marie Vestrin.