Foto: Gorm Kallestad/TT

Bara hälften av passagerarna använder bussbälte

Uppdaterad
Publicerad

Trots att det är lag på att använda bälte i buss så hoppar varannan passagerare över att använda det. Frågan aktualiserades för ett år sedan i samband med den tragiska bussolyckan i Sveg där tre skolungdomar miste livet.

Det är ett år sedan den tragiska bussolyckan i Sveg inträffade där en Bergkvarabuss från Kalmar körde av vägen. Tre personer omkom och fem skadades allvarligt. Av de 58 passagerarna hade endast 16 bussbälte på sig.

Det är lag att använda bälte i buss och sedan 2004 är alla bussar för långfärdstrafik och regionaltrafik utrustade med säkerhetsbälte.

Hälften använder bälte

Men enligt en undersökning som försäkringsbolaget If har gjort så uppger endast hälften av de tillfrågade att de använder bälte när de åker långfärdsbuss.

Totalt har 3650 personer svarat på frågan och 50 procent säger sig alltså använda bussbälte. 28 procent uppger att de använder bälte ibland och 22 procent att de aldrig använder det.

– I bilen är det för de flesta en självklarhet att sätta på sig bältet, men i bussen upplevs det som valfritt. Många vet inte att det faktiskt finns en lag om att de måste använda bussbälte, säger Dan Falconer trafiksäkerhetsexpert på If.

”Måste bli en självklarhet”

Vid bussolyckan i Sveg har flera passagerare som var obältade sagt att de tagit av sig bältet då det upplevts som obekvämt då de skulle hitta en sovposition under natten när de färdades med bussen.

Av de tre som omkom och fem som fick allvarliga skador i olyckan var endast en person bältad.

– I framtiden måste bälte i bussen bli en självklarhet på samma sätt som det är det i bilen, säger Dan Falconer.

Det är chauffören eller en gruppledare som ansvarar för att ungdomar under 15 år använder bälte på en långfärdsbuss. Är passageraren över 15 år vilar ansvaret på den enskilde.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.