Visfestivalen startade 1966 och under de första 20 åren deltog Cornelis Vreeswijk och Fred Åkerström vid ett flertal tillfällen. Under de senare åren har istället deras barn Jack Vreeswijk och Cajsa Stina Åkerström varit återkommande artister.
I år blir det 20:e gången som Jack Vreeswijk uppträder i den kulturminnesmärkta Stegeholms slottsruin.
Uppdrag har gått i arv
Visfestivalen förknippas främst med visfestivalsgeneralen Hansi Schwarz, som var en av medlemmarna i Västerviksbandet Hootenanny Singers. Han drev Visfestivalen fram till sin död 2013. Då tog hans äldste son Calle Åstrand, som arbetar som filmregissör, över och blev ny vd för Visfestivalen.
En av orsakerna till att festivalen kunnat överleva så länge tror han kan bero på att uppdraget gått i arv i generationer.
– Delar av den personal som jobbar med festivalen har varit med sedan 70-talet. Jobben har också gått i arv i generationer. Det är en del av att festivalen har överlevt, säger han.
Jämställd artistbokning
Visfestivalen har hela tiden utvecklats och många nya unga artister får chansen att uppträda på visscenen i Västervik. För tre år sedan började de också anstränga sig för att det skulle uppträda lika många kvinnor som män på festivalen.
Tidigare var det mest män som uppträdde på festivalen, men nu har de en helt jämställd artistbokning.
– Vi tycker att jämlikhet är en viktig fråga i hela samhället. Sedan har man alltid förknippat Visfestival med gubbar med gitarr. Det finns ju kvinnor med gitarr också, säger Calle Åstrand.
Bland årets artister finns nykomlingar som Linnea Henriksson, Plura och Amanda Ginsburg, men också de som stått på visscenen i Västervik många gånger, som till exempel Lars Demian, Johan Johansson och Jack Vreeswijk.