Åtta år i rad har digital matshopping ökat i Sverige. De senaste två åren har ökningen legat på 30-40 % per år.
– På sätt och vis är vi tillbaka till hur det var på 50-talet. När mormor ringde till speceriaffären och budet kom hem till henne med matvarorna. Min mormor hade 5 barn och hade inte tid att åka till affären, säger Jonas Ogvall som är vd på intresseorganisationen Svensk digital handel.
Sydkorea långt framme
Sydkorea är bäst i världen på att shoppa digitalt. 13 % av alla livsmedel som köps i landet har klickats hem från nätet. I Sverige är motsvarande siffra 1,5 %.
– Jag tror säkert det kan växa till 10 % i Sverige. En 20-åring i dag är van att handla digitalt. När de får barn om 10 år så kommer detta att vara naturligt, säger Jonas Ogvall.
I USA är motsvarande siffra 0,8 %.
Stor omställning
Organisationen menar att digitaltänket med hemleverans eller drive through är en jätteomställning för handlarna. Nischade nätbolag som Linas matkasse och Mathem var först. Nu hoppar de stora livsmedelsjättarna Ica, Coop och Axfood på tåget.
– Detta är en långsiktig investering för företagen. Med näthandeln behöver folk inte längre välja affären som ligger närmast. Det är en ny spelplan för butikerna, säger Jonas Ogvall på Svensk digital handel.
Han menar att butikerna måste anpassa sig. Det finns stora pengar i mat. Framförallt när det gäller barnfamiljer.
– En familj med barn kan handla mat för 5.000 kronor i månaden. Om den kunden är lojal och handlar på samma butik blir det mycket pengar genom åren, säger han.
Så stort är mat på nätet:
- Sydkorea: 13 % av alla livsmedel som handlas är från nätshopping.
- Storbritannien: 6 %
- Sverige: 1,5 %.
- Danmark: 0,9 %
- USA: 0,8 %
Källa: Svensk digital handel