Skonaren Vega lämnar Östersjön – blir kaffeskepp i Sydamerika

Uppdaterad
Publicerad

Skonaren Vega, som ägs av familjen Bergström, är inte bara välkänd i Västervik. Fartyget tillhör kulturarvet i Östersjöregionen och har varje sommar sedan hon restaurerades varit på tur. Nu kommer Vega att lämna Västervik för sista gången. 

Lastskeppet Vega har under många år seglat längs Smålandskusten och på Östersjön. Med sina 600 kvadratmeter segelyta är skeppet från Gamleby och Stockholm en riktig blickfångare där den seglar förbi. Men nu kommer Vega ämna Västerviks hamn för sista gången. Från Östersjön, via Kanarieöarna och sedan Atlanten seglar skeppet till Colombia.

– Det är lite vemodigt, men fantastiskt spännande att Vega kommer fortsätta segla som fraktskepp, det är det den är byggd för, säger Ib Bergström, Vegas avgående kapten och delägare.

Vega Gamleby i hamnen i Västervik innan resan till Colombia. Foto: Tobias Keller/SVT

Fraktskepp för ekologiskt kaffe

Där ska skeppet användas som fossiltfritt lastskepp för kaffe som ska transporteras i säckar från Colombia till New Jersey på för en kaffetillverkare som satsar på ekologisk och fair trade-kaffe.

Enligt Danielle Dogget, vd för företaget som köper Vega, finns det en ökande efterfrågan på fossilfria transporter även på havet.

Lastskeppet VEGA innan segling till Colombia. Foto: Tobias Keller/SVT

Skonaren Vega

• Skonaren Vega byggdes 1909. Hon seglade frakter i Östersjön som rent segelfartyg fram till 1932, då den första hjälpmotorn installerades. Lerberget och Höganäs var hemorter fram till 1937. Hon var sedan hemmahörande i Skärhamn fram till 1966, då hon som sista träbyggda fartyg lämnade Västkusten.

• Hon köptes av direktör B. Guthenberg, som hade fabriks- och lantbruksverksamhet, och tanken var att Vega via Stockholm skulle frakta förnödenheter till Kap Verdeöarna. Detta blev dock inte av, så Vega kom bara till Stockholm där hon blev liggande och förföll. Slutligen sjönk hon vid Söder Mälarstrand 1985.

• Skönhetsrådet i Stockholm tyckte det såg anskrämligt ut, hon bärgades därför och skänktes till Riksmuseet. Meningen var att hon skulle huggas upp av museet, efter man tagit valda delar till sitt polarmuseum. Detta visade sig dock vara alltför kostsamt, så därför skänktes Vega till stiftelsen Människan och Havet i Gamleby, som menade att Vega var viktig att bevara, eftersom hon var den sista av de rent seglande svenskbyggda tremastskonarna som då fanns kvar.

• Planerna på och förberedelserna för en genomgripande restaurering påbörjades. Vegas grundliga renovering pågick 1993 – 2008.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.