38 000 kunder påverkades under måndagen när Wexnet blev tvungna att starta om sina system. Foto: SVT

Wexnets underhåll gick snett – Växjös internet startades om

Uppdaterad
Publicerad

Ett helt vanligt underhållsarbete gick fel på måndagsmorgonen, och Wexnet tog då beslutet att starta om internet för samtliga 38 000 kunder i Kronobergs län. De flesta fick tillbaka sin uppkoppling snabbt, för andra kunde det dröja upp till fyra timmar.

Det första felet i mjukvaran upptäcktes strax efter klockan nio på måndagsmorgonen. Driftstörningen kunde inte åtgärdas, och då beslutade Wexnet vid klockan 11:30 att den enda lösningen var att starta om den centrala utrustningen, där all trafik går igenom. Samtliga 38 000 kunder kopplade till stadsnätet blev då utan internet, innan det successivt kom tillbaka.

– Det är olyckligt. Arbetet skulle inte påverka kundtrafiken men någonting gick fel och det gick inte som planerat, säger Mats Bildh, affärsområdeschef på Wexnet.

Hemsidan kraschade

Wexnet har kunder i Växjö, Alvesta, Lessebo och Tingsryds kommun. Många försökte få information om vad som hände när internet låg nere, vilket resulterade i att Wexnets egen hemsida kraschade till följd av överbelastning.

– Vi hade en backup med sociala medier där vi kunde få ut information, säger Mats Bildh.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.