Det är Research Institutes of Sweden (RISE) och Chalmers som har startat den här satsningen, med stöd av regeringen och ett antal industriföretag, bland annat Scania.
– Det här blir ett testlabb som gör att Sverige kan ligga i framkant vad gäller att utveckla elfordon. Och då skapas det nya jobb och exportframgångar, säger Sveriges närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S).
Det pratas om att det är svårt att framställa elbatterier ur en miljöaspekt, vad säger du om det?
– Det är ju en utmaning och där har Sverige och Norden unika tillgångar. Mycket av de metaller och mineraler som behövs för att göra elbatterier tas från Kongo eller Kina med ganska dåliga arbetsvillkor och inte särskilt stark miljölagstiftning. Faktum är Sverige har flera av de metallerna och mineralerna också i vår egen berggrund.
Ska skapa jobbtillfällen
Totalt har man satsat en miljard kronor på projektet varav 200 miljoner investeras i Nykvarn. Till en början kommer industriföretagens ingenjörer och experter vara de som arbetar på testlabbet, men i längden beräknar man att det ska generera hundratals nya arbeten.
– Det finns ju i vår vision 2035 att vi ska sukta efter kvalitativa arbetstillfällen, gärna med akademiska inslag och nu händer det här och det är jättestort. Och det kan vara ett steg i den riktningen, säger Bob Wållberg (NP), kommunstyrelsens ordförande i Nykvarns kommun.
Scania ska nyttja testlabbet i minst tio år framöver och under den tiden sträva mot att alla deras bussar och lastbilar en dag ska vara helt eldrivna.