– Vi bedömer att hyresvärdar blivit tuffare mot sina hyresgäster. De kontrollerar oftare vem som har förstahandskontrakt och vem som egentligen bor i lägenheten, säger Zeljko Kranjec, chef för juridiska enheten Hyresgästföreningen Region Stockholm.
Fler tvister i Södertälje
När en hyresgästs kontrakt sägs upp kan personen antingen acceptera det och flytta ut, eller ansöka om att få beslutet prövat i hyresnämnden. Ett av bolagen som arbetar hårdare mot olovlig uthyrning är Telge bostäder, och det märks i hyresnämnden där de deltar i merparten av tvisterna.
Sedan 2013 har tvisterna om uppsägningar ökat i Södertälje.
– Den stora delen handlar om svartkontrakt, som vi försöker säga upp, säger Jan Amnéus, tf vd på Telge bostäder.
Men Hyresgästföreningen i region Stockholm, som känner igen den hårdare kontrollen över hela regionen har en annan syn på saken.
– Att antalet ärenden ökar i hyresnämnden talar sitt tydliga språk, att hyresgästerna tycker att grunderna för uppsägning är felaktiga, säger Zeljko Kranjec.
”Inte prioriterade ärenden”
Samtidigt har handläggningstiderna i hyresnämnden blivit allt längre, bland annat på grund av att det kommit in många ärenden med förtur, till exempel obetalda hyror eller lägenhetsbyten.
Svartkontrakt är inte prioriterade, och väntetiden ligger nu på tolv månader, vilket är tre till fyra månader längre än målet.
– Det är inte prioriterat hos oss. I de ärendena är det ingen som stör sina grannar och hyrorna kommer in i tid, så på det sättet anses det inte vara brådskande, säger Kristian Eriksson, hyresråd på Hyresnämnden i Stockholm.
– Problemet är att processerna tar så lång tid, det kan ta upp till tre år, och under den tiden så bor ju svartuthyraren kvar, säger Jan Amnéus på Telge bostäder.
Antal tvister om förlängning av hyresavtal
Gäller inkomna ärenden i Södertälje, oavsett utgång
2013: 12
2014: 27
2015: 25
2016: 39
2017: 53
2018, första halvåret: 51