Träden längs den lilla ån är avgnagda. Bävrarna som har stått för konstruktionen ligger i ide i sin hydda bredvid ån. Det är denna bäverhydda, och de tre dammarna i ån, som Länsstyrelsen har beslutat att Trafikverket och Nykvarns kommun nu får riva.
På Naturskyddsföreningen i Nykvarn är de upprörda över att de inte fått agera remissinstans och opponerar sig mot beslutet.
– Det är människan som exploaterar som borde anpassa sig, säger Thomas Sjödin från lokala föreningen.
Bävrarnas bosättning ligger i en å bredvid Mörby industriområde i Nykvarn. Vattnet i ån flödar under en banvall som tågspåren är byggda på, för att sedan mynna ut på andra sidan.
Mellan 2022 och 2024 beslutade Länsstyrelsen i Stockholms län om tillstånd för att riva boplatser och dämmen vid 28 tillfällen i Stockholm. 10 ansökningar avslogs.
Tåg och människor kan skadas
Bävrarnas dammar kan orsaka en stigande vattennivå, som sedan riskerar att översvämma och underminera järnvägsspåren, skriver länsstyrelsen i sitt beslut. De menar att detta kan leda till att tåg och människor skadas.
Enligt beslutet i Nykvarn måste samtliga bävrar ”fällas” – alltså avlivas innan rivningen av hyddan påbörjas. Detta är inte alls ovanligt.
– Om man bara tar bort dämmet för att sänka vattennivån så riskerar bävrarna att förfrysa eller svälta, menar Ingemar Parck, vilthandläggare på Länsstyrelsen i Stockholms län.
Senare under året ska en bäverdamm rivas och dess koloni avlivas även i Almnäs industriområde i Södertälje, då med samma motivering.
Se bävrarnas bosättning i Nykvarn som Trafikverket vill riva i klippet.