Bilmålvakterna flyr Södertälje

Uppdaterad
Publicerad

Lagen som för ett år sedan ändrades i syfte att komma åt bilmålvakter har visat sig verkningslös på många håll. Men inte i Södertälje. Här har de flesta av målvaktsbilarna försvunnit efter att lagändringen gjordes.

En bilmålvakt är en person som får betalt av den faktiske bilägaren för att ha en bil registrerad på sig. Sedan är det fritt fram för bilägaren att felparkera – och böterna hamnar hos målvakten som i regel är skuldsatt och saknar utmätningsbara tillgångar.

Verkningslös lag

För ett år sen gjordes en ändring i lagen för att komma åt målvaktsbilarna. Enligt uppgifter i media har lagändringen i stort sett varit verkningslös. Men här i Södertälje har den fungerat.

– Det har haft stor effekt, vi hade ungefär pejl på en 35-40 bilar, det flesta av de här har faktiskt försvunnit från Södertälje, säger Lars Neimert, parkeringsansvarig på Södertälje kommun.

Ändringen av lagen innebär att skulderna följer med bilen och Kronofogden behöver inte längre jaga den registrerade ägaren.

Beslagtar bilar

Dessutom har kommunerna fått nya befogenheter, de har rätt att beslagta bilar som har samlat på sig böter på över 5.000 kronor. Beslutet om att flytta en bil måste fattas av en myndighetsperson, och det är här Södertäljes nyckel till framgång kommer in, berättar Lars Neimert.

Externa bolag smidigare

Medan parkeringsövervakningen på många håll har lagts ut på externa bolag har Södertälje kommun kvar verksamheten i sin förvaltning. Vilket, enligt Neimert, skapar färre mellanhänder och en snabbare process vid beslagtagandet av en bil.

– Vi är inte outsourcade här. Det betyder vi har väldigt snabba beslut, alla trafikövervakare har utbildning  i fordonsflyttning. En flytt av ett sådan här fordon går väldigt snabbt, säger

Att det går så snabbt från att en bötestyngd bil upptäcks till att den beslagtas är också en effekt av ett gott samarbete med lokal polis och kronofogde, enligt parkeringschefen Lars Neimert.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.