Marie Karlsén, marknadschef på Tom Tits experiment i Södertälje skräder inte orden när hon berättar om sommaren som varit. Jämfört med rekordåret 2015 gick antalet besökare ned med 40 % i somras.
Man drog sig för att besöka Södertälje
– Vi fick många samtal från potentiella besökare som var oroliga att de inte skulle kunna ta sig fram till Södertälje. Vi har också hört från andra näringsidkare att det inte gick så bra för dem heller i somras, förklarar Karlsén.
Inte bara brons fel
Men det går inte bara att skylla på bron. Vädret har också inverkat negativt. Sol och vackert väder innebär att färre människor vill besöka Tom Tit och hellre söker sig till badstränder och andra aktiviteter. Konkurrensen från leklandet Exploria i Botkyrka har också känts av. Det faktum att många muséer i Stockholm sedan en tid tillbaka har gratis inträde har också kommit att påverka Tom Tits verksamhet. Det har man försökt motverka genom att sänka priset för elever från skolor utanför Södertälje. Men Södertäljeskolorna får komma in gratis.
– Vi har redan sett resultatet. Fler skolor har redan kommit på besök sedan vi sänkte inträdesavgifterna, berättar Karlsén.